Enslaved: Odyssey to the West

Enslaved: Odyssey to the west

Enslaved är ett riktigt trevligt spel med fina färgglada miljöer i en postapokalyptisk värld. Till skillnad  från andra postapokalyptiska spel där allt är entonigt och trist så är Enslaved lite av en färgklick. Du färdas genom statsruiner 150 år in i framtiden där växtligheten för sedan länge tagit över och blandats med slumrande högteknologi. Jag gillar att de smygit in lite gamla landmärken och det är lite apornas värld när man i inledningen flyger över en rostig frihetsgudinna. Som en blandning av olika filmklassiker ..

I spelet styr man Monkey som växt upp föräldralös och troligen fått sitt namn efter sina akrobatiska klättringskonster. Monkey klättrar lätt uppför stuprör och hoppar mellan avsatser utan problem. Som följeslagare färdas du med tjejen Trip som är teknikkunnig och gärna hjälper dig med uppgraderingar av vapen och utrustning. I början av spelet är man fångad på ett slavskepp men lyckas rymma. Trip förslavar Monkey med hjälp av en slags slavhjälm som tvingar honom att göra allt hon ber om. Om Trip skulle dö går Monkey samma öde till mötes så det gäller att hela tiden se till så att hon inte är utsatt för fara. Trip lovar att fria Monkey så fort han hjälpt henne att färdas hem, x antal mil genom den urbana djungeln.

Spelkontrollen är enkel och Monkey både klättrar och balanserar utan problem. Det som är lite negativt är att han inte hoppar särskilt bra på marken. På vägen de måste måste färdas stöter de ideligen på högteknologiska minor, robotar, turrets och allt möjligt man kan tänka sig. Som vapen har man en högteknologisk käpp som går att använda både till att skjuta, slåss och att använda som energisköld. ”Bakom-axeln”-kameran följer också med i vändningarna men det händer ibland att man blir stående med skölden åt fel håll och då ligger man pyrt till.

Det finns lite upprepningar i spelet som börjar märkas efter nån timmes spelande men det är inte så störigt. Något som gör spelet mer intressant är att man i vissa delar kan välja om man vill kämpa eller försöka smyga sig förbi fienderna. Det sistnämnda är faktiskt riktigt klurigt och det gäller att tänka hur man ska röra sig. Det finns också en del ’bossar’ att kämpa mot. Men alla har sina olika rörelsemönster och det går fort att hitta svagheterna.

Kommentera