BioShock 2

BioShock 2 utspelar sig i den fiktiva undervattenstaden Rapture. Rapture skapades av en grupp förmögna människor för att skapa en tillflyktsort där man kan leva i fred från det allt större hotet från ödeläggande kärnvapen. Tidsmässigt är miljöerna väldigt retro och klart inspirerade från tiden efter att de första atombomberna släppts över Japan. Spelet utspelar sig cirka 10 år efter det första spelet så tidsmässigt borde det vara sent 60-tal.

Speltypen är lite av postapokalyptisk FPS där man strider mot de psykotiska kvarlevorna efter en mänsklig storhetstid. Målet med spelet är att ta sig igenom staden och rädda sin Little Sister som man är psykologiskt bunden till. Samtidigt försöker stadens styrande makter göra allt för att sätta hinder i vägen.

Stridssystemet är enkelt. I en hand håller man någon typ av vapen och i den andra styr man någon av de genetiska krafterna. En genetisk kraft kan vara allt från att kasta eldbollar till att framkalla bisvärmar som följer och attackerar fiender i närheten. Det finns en del spännande varianter och det gäller att hitta sin favorit.

Till sin hjälp har man. förutom en arsenal med vapen, olika plasmider och drycker som genetiskt förändrar spelarens egenskaper. För att få tag på ammunition och uppgraderingar kan man handla i automater spridda över staden. Mycket går också ut på att man ska hacka dessa automater för att få bättre priser men även säkerhetssystem kan angripas där man tar över både turrets och säkerhetsbotar.

För att kunna köpa/uppgradera plasmider behöver man ADAM, det kan man få tag i genom att adoptera en Little Sister som kan utvinna ADAM ur döda kroppar. De kan visa vägen till närmaste källa men medan de samlar in ämnet måste man skydda dem mot de horder av fiender som dras till platsen. Det gäller då att placera ut lite fällor i förväg och hitta en bra plats att försvara ifrån. Eftersom man själv är en Big Daddy så litar flickorna på att man ska skydda dem, men för att kunna adoptera en måste man först ta död på deras ”riktiga” Big Daddy och ta över hans roll. Varje Little Sister kan samla ADAM två gånger. När hon har fyllt två sprutor måste man ta hjälpa henne till ett flykthål där man får välja om man vill hjälpa eller döda henne. Ett moraliskt val som ger dig lite ADAM nu men möjlighet till belöningar senare, alternativt mycket på en gång. Det du då får kan du sedan spendera för att köpa bättre genetiska krafter.

Från början av spelet har man bara ett vapen och det är en stor borr. Men senare kommer man över mer avancerade vapen som tex. hagelgevär, bult-pistol,  maskingevär, harpungevär, med mera. Varje vapen har olika ammunition som fungerar olika bra på olika fiender och för att veta vad som fungerar bäst får man testa sig fram, eller använda en videokamera och studera fienderna närmare.

Det jag tycker bäst om med spelet är tidsandan, retro-känslan som genomsyrar spelet. Miljöerna är mycket snygga även om de bitvis är något dystra. Handlingen är intressant och dessutom väl genomtänkt. Man får ständigt veta mer om bakgrunden till vad som hänt genom olika ljudupptagningar som hittas lite varstans. Vapen och de genetiska krafter som man har att tillgå är både unika och roliga att använda. Det som är något negativt är att fiendetyperna inte är så många och att de dessutom återkommer i områden man redan rensat ut.

Kommentera